גלשן בהתאמה אישית

זכרונות מדרום אפריקה

 

נחיתה ראשונה:

בפעם הראשונה שהגעתי לדרום אפריקה, בשנת 95', נחתתי ביוהנסבורג, הבנתי שאין גלים באזור וצריך להמשיך הלאה לכיוון החופים. המשכתי בטיסה לג'ורג', הנמצאת כ-700 ק"מ מJEFFRIES-BAY האגדי.
לקראת הנחיתה ראיתי קצפים ענקיים ושורות אין סופיות שנשברות מושלם ואז התחילו הפרפרים בבטן שחזרו בכל פעם שהייתי קרוב לנחיתה באחד החופים…

הפן הדמוגרפי

בדרום אפריקה יש בערך 70 מיליון איש המתחלקים למס' קבוצות כאשר השפות השולטות הן אנגלית, זולו(ZULU) , קוסה(XOSA) , ואפריקנס: השבטים האפריקאים מהווים כ-70% מהאוכלוסייה במדינה. שבטים אלה מורכבים מ-12 שבטים המדברים שפות שונות, ומתוכם השולטים הם הזולו במזרח והקוסה במערב.
ישנם שני מיעוטים: המיעוט האחד הם הלבנים המהווים כ-10% מכלל האוכלוסייה והמיעוט השני הם ההודים המהווים כ-20% מכלל האוכלוסייה, דרך אגב מדובר בריכוז ההודים הגדול ביותר מחוץ להודו ואנגליה (גנדי איש השלום האגדי קיבל את רוב השכלתו בדרבן).
מתוך כל אלה רק כ-50 אלף הם גולשים, זאת אומרת שבתוך כל 70 אלף איש יש 50 גולשים!!! לשם השוואה בלבד בישראל רצועת החוף היא באורך של 200 ק"מ, ולעומתה רצועת החוף בדרום אפריקה היא באורך של 4000 ק"מ ומספר הגולשים בשתי המדינות זהה פחות או יותר! כאשר ממערב המים הקרים (8-19 מעלות) של האטלנטי וה- Ground Swells הגדולים הנוצרים משקעים ברומטרים בדרום האוקיינוס האטלנטי.
ממזרח המים החמים של האוקיינוס ההודי (19-26 מעלות) וה-Cyclone Swells הנוצרים מסערות טרופיות באוקיינוס ההודי.
לקראת סוף עונת הקיץ הגשומה (פברואר-מאי) גולשים בעיקר על הסוולים של הסייקלונים (עדיין יש סוולים מהאוקיינוס האטלנטי אך הם פחות עקביים ופחות גבוהים בעונה הזאת, בחורף גולשים רק על הסוולים המערביים האיכותיים.
עונת החורף (מאי-אוקטובר) היא העונה עם הגלים שבזכותם דרא"פ ידועה לעולם הגלישה, כאשר בשיאה, הגלים מגיעים עד ל-8 מטרים (ft25)!!! דרום אפריקה ידועה לעולם בזכות הזהב והיהלומים שלה, בעוד שלגולשים היא ידועה בתור הארץ עם הגלים הימניים הארוכים והאיכותיים בעולם (כמו J-BAY למשל), חלק מגלים אלה מגיעים לאורך של 1.5 ק"מ ואף יותר.
המקומות העיקריים בהם ניתן למצוא כאלה שבירות עם כמויות סבירות של גולשים (האבסורד הוא שבדרא"פ מחפשים מקומות עם גולשים בשביל הביטחון במים) הם דרבן, איסט לונדון, פורט אליזבת, ג'ורג', כף פרנסיס (אזורJ-BAY ) וקייפטאון. בצד הצפון מערבי לקייפטאון יש פשוט תמונת מראה של החלק המזרחי לקייפטאון. על כל גל ימני מושלם בצד המזרחי יש גל שמאלי לא פחות טוב בצד המערבי. החיסרון היחיד הוא שהצד המערבי הוא קר מאד (12 מעלות בממוצע), מלא בכרישים עמלץ ענקיים והגישה לשם קשה בשל הדיונות הענקיות שנשפכות לחוף.
כשהגעתי ל-J-BAY בפעם הראשונה התמזל מזלי וגיליתי את הגל עובד מושלם כל הדרך מהסקשיין של Boneyards דרך Super Tubes(החלק של הגל בו גולשים בתחרויות הWCT ) הלאה לimpossible ומשם לחלק הרגוע של הגל הנקרא point ולתוך ה beach break של salads רק מי שהיה שם וראה את הגל עובד מושלם לכל אורכו (1.5 ק"מ של גל מושלם) יכול להבין מה היה שם.
נכנסתי למים ואת הגל ה-2 או ה-3 תפסתי מSuper Tubes עד לחוף למטה, לאחר מכן הלכתי לנוח… באזור של כף סן פרנסיס, ניתן גם למצוא את סיל פוינט שאליו הולכים כשהסוול בJ-BAY נמוך וברוסס ביוטייז (הגל מהקיץ שלא נגמר 2) שעובד כשיש סוול מזרחי.
חוץ מ- J-BAY ישנן עוד שבירות מושלמות (מהמזרח אל המערב): דרבן New Pier, North Beach שבירת חוף עם גלים שמאליים וימניים (תלוי בכיוון הSwell) הממוקמות לצד המזחי הימניים יותר בחופי דרבן, פה תימצאו את אחת השבירות הכפיות במדינה בימים גבוהים משווים את הצינורות לאלו שיש בפורטו, מקסיקו. רק שרוב רובם פתוחים וקלים ליציאה סוג של ביץ ברייק עם תכונות של פוינט. בנוסף בצד שקרוב לנמל הענק יש ריף שעובד לעיתים נדירות, בסוולים ענקיים מכיוון המזרח (Cyclon). מדובר באחד הגלים המושלמים שיש. דרבן Cave Rock הפייפליין של המזרח המקום שבו גדלה האגדה הדרא"פ רודי פאלמברום סניור שבנו (הנושא את שמו) הוא מהמתחרים שעתידיים להגיע לWCT. ממוקם דרומית לעיר באזור ה Bluff הפייפ של המזרח שבירת ריף רדודה המייצרת צינורות ענקיים… איסט לונדון Nahoon Reef שבירת פוינט ימנית מושלמת על ריף בעומק בסגנון הסקשיין של Super's ב J-BAY גל מושלם באורך של כ 400 מטר. זהו גם החוף המקומי של גרג אמסלי שמתחרה כיום בWCT. הגישה יחסית קשה והאזור כולו הוא אזור רבייה של עמלצים לבנים. התקיפה המצולמת הראשונה של שני כרישים בזמן אחד צולמה שם. בנוסף יש סקשיין פנימי יותר שקרוב יותר לחוף. לעיתים נדירות הגל מתחבר ואז הוא שווה באיכותו לJ-BAY. באזור הזה ישנם גלים נוספים כמו ילוסנדס (הקליפ של אנדי איירונס וקורי לופז מלפני כ4 שנים) וקווינסברי ביי. ג'ורג Vic Bay עוד POINT BREAK מושלם ימינה אך קצר יחסית (כ-100 מטרים) שנשבר על חלוקי נחל שיוצרים גל אחיד ומושלם ללא סקשיינים. זהו הגל הביתי של שון הולמס שביקר בארצנו לפני כמה שנים ביחד עם ג'ורדי סמית הפריק העכשווי בסבב ה WCT. בדרכי לקייפ טאון עצרתי במקום שנקרא כף אוגלס (Cape Augalas) הנמצא בנקודה הכי דרומית באפריקה ובו המפגש בין שני האוקיינוסים, כאשר עומדים על צוק רואים מצד ימין מים אטלנטים כחולים ומצד שמאל מים הודים ירוקים. האזור הזה נחשב לסוער והקשה ביותר בעולם לשייט, כאן ניתן לראות בעיניים את הכוח והיופי של האוקיינוסים…. קייפטאון נחשבת למקום הכי עקבי בכל אפריקה מבחינת הגלים ובמקביל גם הקר ביותר (בחורף חם יותר והטמפרטורה במים היא בממוצע כ-13 מעלות צלסיוס, ובקיץ הטמפרטורה צונחת עד 8 מעלות!) כאן ניתן לגלוש על גלים של 7-8 מ' בחורף, קייפטאון נחשבת כבר שנים לבסיס אימונים מעולה לגולשי גלים גבוהים מכל העולם (כי הוואי והחוף המערבי בארה"ב לא עובדים בעונה הזאת). Kalk Bay שבירת ריף שמאלית מהחזקות במדינה הפייפ לין של מערב המדינה. גל קשה מאד, כאן גולשים בעיקר המקצוענים.
צפונית לקייפטאון Elan’s Bay אחד הגלים השמאליים הטובים במדינה, בקיצור J-BAY לשמאל. מים קפואים… ממוקם כ 200ק"מ צפונית לקייפ-טאון. קייפטאון Dungeons כאן נשברים הגלים הגדולים ביותר במדינה כאן גולשת חבורה מאד קטנה של אנשים, הגל כאן רק מתחיל להשבר כאשר יש סוול של 4 מ' ומגיע עד לגלים צינוריים בגובה 8 מ'. ואלה אחדים ממאות השבירות המושלמות שניתן למצוא בדרא"פ… בפעם האחרונה שהייתי שם חייתי באזור דרבן וגיליתי את המים החמים של דרא"פ גלשתי עד סוף יוני ללא צורך בחליפה, למרות שדרא"פ נחשבת למדינה עם מים קרים. הצורך בחליפות בצד המזרחי מתעורר רק לקראת יוני בעוד שיש גלים מדהימים גם באפריל מאי. כמובן שאם עולים צפונה לכיוון מוזמביק אפשר לגלוש עם בגד ים כל השנה. הפן הכרישי… דרא"פ נמנת בין המקומות המאוכלסים ביותר בעולם על ידי כרישים המסוכנים לאדם, בינם העמלץ הלבן, וכרישי הנמר, הפטיש והזמביזי. בשנתיים וחצי שטיילתי במדינה ראיתי כרישים וראיתי תקיפות שלהם על כלבי ים אך לעולם לא הייתי מעורב בתקיפה, לשמחתי הרבה. כמה טיפים כדי להימנע מפגישות לא רצויות עם כרישים: – לא לגלוש בזריחות והשקיעות. – לא לגלוש במים עכורים – לא לגלוש מול שפך כלשהו (נהר, ביוב, מרינה…) – לא לגלוש עם פצעים פתוחים. – לא לגלוש לבד -לבנות… לא לגלוש במחזור!!! דרא"פ נחשבת למדינה זולה (700$-1000$ בחודש) יחסית לשירותים שהיא נותנת שהם מערביים לכל דבר (אוכל איכותי, רפואה מוסמכת, מים חמים במקלחת קניונים ענקיים וכדומה. מאד מומלץ להשכיר רכב שעלותו בסיסות 40$ ליום ואם מדובר בארבעה מטיילים אז זה 10$ ליום כל אחד, מבחינת לינה הכי כדאי לישון באכסניות על החופים שמחירן נע מ-5$ לאוהל עד ל-25$ לחדר זוגי… בנוסף לגלישה ישנם המון אטרקציות כגון: ספארי אפריקני, ראפטינג, צלילה עם כרישים, באנג'י, טיפוסי הרים, נופים מדהימים ועוד המון דברים מגניבים. הגולשים במים מאד מפרגנים (כל עוד נותנים להם את הכבוד המגיע) וישנם הרבה גלים מושלמים ריקים מגולשים. החוויה שחוויתי הייתה בלתי נשכחת בשבילי ואני ממליץ לכל גולש או גולשת ללכת ולטעום את ה-VIBE האפריקני…