גלשן בהתאמה אישית

הכל על חרבות – חלק 2

סוגי חרבות

חרבות מקובעות את החרבות המקובעות מקבעים בעזרת שכבת בדים ופוליאסטר (כמו זו שמצפה את הגלשן) ואינן ניתנות להפרדה מהגלשן.
החרבות הקבועות שנחשבות כמעט להיסטוריה, הופכות ליותר ויותר נדירות כמערכות שליפת החרבות משתלטות אט אט על שוק ייצור הגלשנים.
בעת הזו, החרבות המקובעות נראות לרוב על גלשני רטרו עם מערך של שתי חרבות.
יתרונות:
• חוזק – מכיוון שהן מקובעות לגלשן לאורך כל הבסיס שלהן זה יוצר חוזק מבני גדול יותר, אם המקבע יודע מה הוא עושה.
• ביצועים יותר טובים – אופן החיבור לגלשן של חרב מקובעת שונה לחלוטין מהחיבור של חרב נשלפת, אופן הגמישות והתגובה של החרב ללחצים יהיה תמיד שונה במעט. את השינוי ניתן להרגיש רק בתור גולש מתקדם.
ניתן להיווכח כי רוב הגולשים המקצוענים בעולם גולשים עם חרבות מקובעות. רוב יצרני הגלשנים בעולם משתמשים הן בחרבות נשלפות והן בחרבות קבועות בגלשנים שהם מוכרים (לרוב נשלפות) אבל רובם מאמינים שהחרבות הקבועות נותנות ביצועים טובים יותר מאלו הנשלפות.
חסרונות:
• תיקון חרב מקובעת שנשברה – תהליך השחזור של החרב הוא תהליך בעייתי מאד, אתם תצטרכו ללכת לשייפר הקרוב אליכם בכדי שזה ירכיב את החרב מחדש, או ישים לכם חרב חדשה לגמרי אם הקודמת נהרסה או נאבדה.
• חוסר יכולת להתנסות בחרבות שונות על אותו הגלשן – החרבות המקובעות לא מיועדות להורדה והן שם לעד.
לרוב, גם כך רוב הגולשים לא מחליפים חרבות אלא נשארים נאמנים לסוג אחד של חרבות.
• החרבות הקבועות יקרות יחסית וקשה לעשותן בצורה הנכונה – החרבות הנשלפות עשו את חייהם של השייפרים קלים הרבה יותר, האחרונים חושבים, לרוב, שקיבוע החרבות הקבועות הוא התהליך הקשה ביותר בייצור הגלשן.
• חוסר היכולת לנתקם מהגלשן – דבר זה פוגע בייחוד בנוסעים.
היכולת להוריד את החרבות מהגלשן יוצרת חסכון אדיר של מקום בתיק הגלשנים.
אם אתם רוצים חרבות מקובעות וודאו שהשייפר שלכם יודע לעשותן טוב!

חרבות נשלפות

חרבות נשלפות הן הבחירה הפופולארית של היום.
הם קיימות כבר מאז 1954, אך הן לא היו ניתנות להחלפה ולא היו דגמים שונים זמינים בחנות המקומית.
מערכי חרבות נשלפות נותנות את האפשרות להחליף את תבנית החרבות שבהן משתמשים, דבר שסלל דרך חדשה להתאים את הגלשן לגלים שונים ולשפר את יכולת הגלישה במים.
טום מורי היה שמות מפתח בהחדרת מערכות החרבות הנשלפות עם סוגי חרבות שונות כבר בשנות ה60.
בתחילת שנות ה90 החלו לצוץ יצרנים חדשים של מערכות חרבות נשלפות במקביל לפופולאריות הנמשכת של מערך ה Thruster(מערך שלוש חרבות).
FCS, Future, Red X, O’Fish’l ו Lok Box היו בין מובילי התעשייה בתחילת דרכה וגם היום למרות שבמשך השנים נוספות כמה יצרנים טובים נוספים.

יתרונות: הפופולאריות הנרחבת של החרבות הנשלפות הפכה לגדולה כל כך בעיקר בגלל יכולת השימוש הנוחה, במיוחד ליצרני הגלשנים וחנויות הגלישה. הסכנה בלשבור חרב מקובעת ולהרוס גלשן לא מהווה בעיה לאור הפתרון החדש. יצרנים ומשווקים יכלו לשנע יותר גלשנים באותו מחיר עם פחות סיכון. FCS למשל הדגישו את תמהיל השיווק שלהם בתועלת שהמוצר שלהם מביא בנסיעות לחו"ל מבחינת האריזה והשינוע, וכמובן היותו של סלייטר החזית היצוגית שלהם מבחינה שיווקית תרמה אך היא. חרבות הבית של קלי סלייטר,העשויות מפלסטיק בצבע כחול לבן, הפכו לסמל של FCS והחדשנות שהן בחרו להחדיר לשוק. היכולת לעצב דגמים מדויקים בעזרת תוכנות מחשב גם הוא נתן דחיפה ענקית למערכות החרבות הנשלפות. חרבות מקובעות מעוצבות בזמן השיוף לאחר קיבועם, ולכן לעולם לא יהיו זהות לחלוטין. לפני כמה שנים FCS חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם מכון מחקר הידרודינמי בטזמניה, שבין השאר עובדות איתו חברות תעופה ופורמולה 1.בתחום החומרים לבניית חרבות נעשתה התקדמות נוספת בשנים האחרונות. חרבות קלות יותר וכגמישויות שונות הנובעות משילוב של חומרים חדשים, הינן בנמצא כעת.
חסרונות: למרבה הצער, עדיין אין מערכת אוניברסאלית אחת של חרבות נשלפות. על הגולש למצוא חרבות שמתאימות לסוג המערכת המורכבת בגלשן שלו. למשל, לא ניתן להשתמש בחרבות של FCS במערכת של Future. אחת הבעיות הנפוצות עם מערכות של חרבות נשלפות היא הסכנה שהחרב תיפול או תישבר מהבסיס שלה. חרבות FCS הן האשמות העיקריות, בהן החיבור לבסיס הוא חלש יחסית למערכות אחרות כדוגמת Future. למרות זאת עולה הטענה שעדיין עדיף לאבד חרב בשווי 50-100שח על לשבור חרב מקובעת. רוב מערכות החרבות הנשלפות, למעט יצרניות כגון O’Fish’l, משתמשות בברגים ממתכת בכדי לקבע את החרבות. המתכת הזו חשופה לבלאי, חלודה, שחיקה והחלפתם בעייתית. ניתן להאריך את חיי הבורג על ידי שטיפה במים מתוקים אחרי כל סשיין.

על כל פנים, די בטוח לומר שב15 השנים האחרונות ישנה הרבה יותר חדשנות והתקדמות בתחום החרבות מאשר בתחום ייצור הגלשנים עצמם.